fredag 14 mars 2014

HUNDen som klev ut genom fönstret o försvann

Jag har som de flesta känner till blivit hundägare.
Vem kunde väl ana det.
Hela livet har jag varit inställd på att aldrig kunna skaffa hund pga allergi.
Vilket gjorde att jag i mellanstadiet grottade ner mig totalt i hundens värld. Där satt jag instängd på min kammare o läste o läste om hundar tills jag var tvungen att skaffa glasögon och vinterns kranka blekhet fortsatte pryda min nuna där vinter övergick till sommar.
Hade kunnat ställa upp i 10 000-kronorsfrågan. (Ja, så gammal är jag)
Men det gjorde jag inte.
Men som sagt - hux flux har jag hund o det går sååå mycket över förväntan. Han är nästan inte alls allergisk mot mig...
 
Zack blev namnt på Vovve o han är född 4 december, således på väg att bli 4 månader. Pappa är pensionerad polishund och även långhårig schäfer, den ömmande modern blandning melan schäfer och Border Collie. Därför är Zack lite lurvig o har "nedåtgående" öron.
 
Allt är nytt när man aldrig haft hund innan, men även det går över förväntan bra.
Zack blev hyfsat rumsren efter någon vecka här o har peppar peppar ännu inte bitit sönder elkablar som orsakat att hela huset brunnit upp (åh vad jag kommer att få "äta upp" att jag berömmer honom så här)
 
Ska vi ta en skryt-lista? Jamen det gör vi! Zack kan:

* ett femtal kommandon (eller börja haja innebörden i alla fall, sen är det ju en annan femma att man ibland totalt ignorerar dom.)

*"SITT" var det första kommandot han lärde sig

* "KISSA" var det andra kommandot han hajade o det är sååå häftigt med en hund som kissar på kommando. Just nu jobbar han på "BAJSA" också. Antar att man inte bör köra just detta kommando i samband med "RULLA RUNT"...

* Zack kan driva en till vansinne genom att ständigt bita i fingrar, ben o fötter när man traskar förbi honom. Har definitivt blivit bättre, men fortfarande något som ska tränas bort o jag håller på att testa 7543 olika lösningar.

* Zack kan inför det stundande sotarbesöket pynta halva huset med underkläder han hittat i smutstunnan o sedan inleda besöket med att kissa på sotaren. Duktig vovve.

* Zack älskar att åka bil (till skillnad mot den första skräckresan med en konstant ylande hund) Hoppas man kan vänja honom vid att åka fyrhjuling samt lubba bredvid cykel också

* Zack växer som ogräs o börjar nu mer likna en älg

* Zack o katten Whisky kommer inte det minsta överens. Men det beror inte på Zack. Har man som katt varit herre på täppan i över tio år så måste man fräsa o väsa o spotta så fort man ser en hundnos. O äta upp all hundmat bara för att jävlas

* Zack gillar musik. Har dock inte fått kläm på vilken musiksmak ännu. O han är helt kass på att spela gitarr.


Tror jag stoppar nu tills vidare.
 
Tjarrå. Trevlig helg!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar