lördag 3 september 2011

Turkburk-resan, dag 1 (Torsdag)

16.15. Avfärd mot Växjö. Kom 12 kilometer, sedan vägarbete 20 min.
17.00 Incheck
17.15 Tystnaden som uppstår när Ingela tvingas ta av sig skärpet i säkerhetskontrollen. Sedan åker väskan dit för olaga intrång eller nåt också
18.15 Boardar
18.29. Meddelande från Ivar att han lämnat in mastern till Absolut show. Great!
18.30 Take off. Enbart turkisk besättning. Kvinnliga flygvärdinnan vägrar möta min blick
22.50 Jag sitter bredvid en gapande mun där käkarna nästan låser sig. Stackars Andreas lider av väderspänningar, eller tryckförändringar kanske det heter. Högtryck?
23.00 Lokal tid. Alla applåderar fryntligt piloterna som tar ner planet. Jag vägrar. Ännu står ju inte planet still. 23.10 Både jag o planet står still. Jag applåderar fryntligt. Ensam
23.30 Hittat allt bagage. Jag roffar åt mig alla väskar som står att finna på bandet. Det här var sköj!
00.00 Sitter på transsferbussen. Nu väntas 2 timmars färd. Jag applåderar fryntligt. Inombords. Det är tanken som räknas.
Den turkiska bussguiden tror han är Eddie Izzard. Suck... Han frågar om vi efter en timmes färd vill ha en paus på 10 minuter, max 25 minuter. Hela bussen inklusive passagerare vrålar NOOO. Ok, säger han - we will take a break for 20 minutes. Jag applåderar fryntligt inombords o leker med tanken att kasta ruttna ägg på honom.
03.00 Efter att busschauffören har stannat för att mjölka getter är vi så framm vid Pascha Bay o världens ände. Det är bara vi som kliver av bussen. De andra vet kanske bättre o har bokat andra hotell. Irrar till rummet. Slår upp balkongdörren o upptäcker att det förmodligen är havsutsikt utanför. Visar sig att jag tagit fel. Det är förmodligen tennisbanan. Kul. Fast jag vet intesäkert.
Lusläser infopärmen. Undrar fryntligt vilka tjänster en Bellboy kan erbjuda.
Applåderar fryntligt, snyter mig i näven o drar täcket över den rågblonda kalufsen.
Klart slut. Över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar