måndag 31 december 2012

ÅRSKRÖNIKA 2012

Verkar inte ha tagit så överdrivet mycket kort i år (förutom under den traditionella Karlssonveckan varje sommar då rå) o har heller inte fört dagbok under året så har inte megapejl på vad som skett men här är lite kortfattat i alla fall.

Först ut, "ÅRETS BILD" - från en av de bästa o mest minnesvärda dagarna under året:

 
JANUARI:

Disney on Ice i Malmö o så min första slalomupplevelse några dagar i Sälen. Ett under att jag sitter här idag.

Skitkall morgon vid Vildmarkshotellet


FEBRUARI:

Några fler dagar i Sälen. Svärfar fyller 70. Annars präglas månaden främst av revy. Men inget jag själv är delaktig i. Bara på avstånd. Jesus hittar hit från Stockholm. Blodtillverkning o studiebesök på Granada. Ett under att jag sitter här idag.
 
 Nu är det Fredagsmyyyyys i Älmhultsrevyn.
 
 
MARS:
 
Undrar vad som hände den här månaden? Har knappt fotat något. Antar att jag hade mycket att göra på jobbet. O att Leya fyllde 6 år givetvis.
 
Ett helt normalt barnkalas klockan 01.40. Ett under att jag sitter här idag.
 
 
APRIL:
 
Samma här. Inget fotat knappt. Vi säger att det renoverades en del hemma. O att det började luta åt teaterfestival så att jag själv inte gjorde något annat än jobbade. O jobbade. Jo, Leya var på gymnastikuppvisning i Växjö oxå. Med 1500 andra barn o ungdomar. O trampoliner.
 
Rummet på tredje våningen börjar ta form.

 
MAJ:
 
Här händer det grejor nu. Inleder med stora teaterfestivalen. Hinner med Cirkus Skott, fisa runt i Taxås Klint, minisemester på Legoland o se Sean Banan på flyguppvisning i Växjö (Han flög inte. Inte vad jag såg. Skakade mest rumpa. Han alltså)

Miniälsklingar i ett Stomp-nummer
 
Legoland har något för både gammal och ung. Nämligen sjösjuka.


JUNI:

Börjar lacka mot ledighet, en sväng till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby, en massa stundetgluttande, bland annat Sara som tar studenten, hämta badtunna, Andreas fyller o det firas midsommar. På traditionellt vis. Med sill o vilda grimascher.

Vad vore världen utan en styck Leya, en styck Andreas o ett styck Mellby i skymning?

 
JULI:

Semesterturné á la Skåne bland annat, lär mig Plankingens ädla konst, Annika Jimmy o Sofie-veckan med 1000-tals nya foton, mountainbikar en del, hälsar på pappa i Nässjö med en hop syskon - en av årets finaste dagar, Göteborg där jag lunchar med Thomas Ledins ena sko samt avnjuter en och en halv Bruce Springsteen-konsert. Årets klart galnaste o roligaste dag sker på Liseberg med regnet vräkandes ner. Tala inte om för Leya att vi var där för resten - hon vet fortfarande inte om att mamma o pappa var där ensamma... Årets kors-i-taket-dag inträffar även nu i juli då Andreas skaffar Facebook.

Magisk uppesittarkväll i Götet. O då pratar vi inte Bingo-Lotto.

 
AUGUSTI:

Fisketurer, Rix FMfestivaler, Kvarnavallafester, inskaffande av höns, uppstart av skola, uppstart av jobb, Diggiloo-konserter avlöser varandra. Årets galnaste kräftfest sker hos grannen när man väldigt sent, eller snarare väldigt tidigt, bestämmer sig för att bada i deras inomhusswimmingpool. Jag klämmer även tummen i vedkapen. Men det är en annan historia. Man ska inte gråta över spilld...tumme...

Leyas första skoldag

Hittar Kristjan Lootus utanför en Baja-maja i Älmhult o inleder operation "Gör syrran grymt avundsjuk"

 
SEPTEMBER:

Full fart på jobbet, massa manusläsning med Feelingz som till slut bestämmer sig för "Människor i solen" av Jonas Gardell. Jobb, jobb jobb. Pappa allt sämre o nu på ett sjukhem i Österbymo. I slutet av september vakar jag hos honom när han slutligen får somna in. Älskade lilla pappa vad du fick kämpa det här året. Låter så klichéaktigt att säga att jag hoppas att du har det bättre nu, men det är ju vad jag verkligen hoppas.

Pappsen, så som vi minns honom mest. Här en bild från i våras. O som jag sagt tidigare, är det nu så att det finns en skäggig gubbe där uppe i himlen, så finns det från o med september två stycken.
 
 
 
OKTOBER:
 
Förutom begravning blandas månaden upp med teateruppspel, scrapträff i Växjö, en Stockholmstur med Mian o Hansen till Stockholm för att bland annat beskåda smutsig dans (Ja Dirty Dancing då alltså om nån inte förstod), Leya tappar sin första tand o jag råkar få tag på en demoCD med Johnny Depp som gitarrist (fruktansvärt dålig, även om nu gitarrlirandet är det enda som är bra. Såklart.)
 
Minneslund i Sund
 
Unik bild. Vet inte om det finns någon bild på oss fyra syskon tillsammans. 
 

Vilken soppa! O mitt i hela härligheten tronar Sergels torg.

 
NOVEMBER:
 
Det ryktas att IKEAs nyaste varuhus ligger i Älmhult. Jag tror dom. För det stod på Facebokk. Allt som står där är sant. Dessutom var jag där nån vecka efter invigningen då röken lagt sig. Som ett led i min 40-årskris så shoppar jag mig en fyrhjuling. Ett stort jädra schabrak. Som jag uppenbarligen inte kan stava till. (shabrak? Chabrak?) Som ett led i en försenad 20-årskris följer jag med mina elever till Balders. Herregud.
 
Man har inte roligare än man gör på sig. Det är jag som är tvåa på bilden. Om ni nu skulle missa det...

 
DECEMBER:
 
Årets mest pinsamma händelse sker när jag o Felix utan att planerat detta dyker upp på ett rep iförda nästintill identiska stickade västar som legat i våra garderober i typ 20 år. Sådan herre sådan hund. Efter den kvällen brände jag min på ett bål.  Utöver detta hinner jag fylla Kärring, fira med nära o kära, flyga o fara till ett varmare ställe nämligen Egypten, fira jul på hemmaplan o sitter nu o har jullov o har haft den bästa veckan på året. O nu längtar jag bara till sommaren. Av alla möjliga anledningar. Punkt.
 
Lucia firades i Egypten med den underbara trion Leya, Andreas o Rosita
 
...samt med den minde underbara Snork(el)-fröken
 
 

BONUS-BILD:
Kläm inte ett finger i vedkapen när ingen är hemma. Vänta tills någon är hemma. Det gjorde inte jag. Paniken som uppstår när man inser att man måste slita av sig sitt eget finger för att komma loss är en märklig känsla. Med profylaxandning eller nåt lyckades jag komma loss i alla fall. Bra - då fick man ju nån sabla användning för att ha lärt sig att profylaxa o relaxa.

 


 
 
 
 
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar