torsdag 7 februari 2013

80-talet, vart tog du vägen???

Tro mig - det vet jag!

Just nu är det fullt upp med 80-tal inför showen "Simply the Best".
Samt med de övriga tre revyerna samt Jonas Gardells pjäs "Människor i solen" som kommer att köras på Teaterfestivalen 12-14 april.
Så - då har vi fått det sagt.

Min senaste bloggutmaning blev att jag skulle delge en egenskriven text som ligger mig varmt om hjärtat.
Har funderat fram o tillbaka, men då jag skrev en text igår som ska vara med i showen är det den som är färskast o som trängs mest i skallen. Så det får bli den.
Över 80 nostalgi-trippar som kan kopplas ihop till det decennium då jag var ung (yngre) fick plats på dryga tre minuter.

En text jag hatälskar lite. En del meningar är så katastrofalt dåliga medan andra får mig att le inombords.

Håll till godo. O beakta att melodin till ska vara 500 miles. O att det troligtvis är ren dynga att försöka läsa om man inte hör samtidigt hur den ska gå...  =)


SY:                80- talet
                      O mitt uppe i en show
Där bara bråkdelen av nostalgin kom med
I urvalet
Får ni här en snabbrepris
Av vad vi alla har förträngt    LI: You know I´m bad
  
SY:                80-talet   LI:  Det var galet
                      Ett smörgåsbord av synth o pop
                      Med after eight o varma päron som dessert
                      Det var galet      LI: 80-talet
                      Nöjesmassaker veckan lång
                      Mellan fräcka fredan o skön söndag, var det så här:

SY:                Rosanna, Susanna, o Sarah kom ut en kväll
LI:                 Shaboom, Kizz o WASP snacka decibel
BÅDA:         Vi sov på varann mellan Dover Calais
                      O dansa i neon i Köppäbä

SY:                Man ville mycket   LI: Just nu! (som original)
                      I wanna dance with somebody
LI:                 Jag vill ha dig i mörkret hos mig (som original)
SY:                Man ska ha husvagn   LI: Our house (som original)
                      I wanna know what love is
LI:                 Jag vill ha en synth
SY:                I need a hero
LI:                 I know him so well

LI:                 En främling   SY: Tänd ett ljus (som original)
                      Så känner jag för dig
SY:                My oh my, live is life, take a Self control
LI:                 I still loooving you
SY:                Men I love rock´n roll
LI:                 Till rytmen av ett regn
SY:                Men jag har bara regn hos mig

BÅDA:          I 10 långa djuriska år
Med Pet Shop Boys o pudelhår
Magnus Uggla, Woodpeckers from Space
Eye of the tiger, Bröderna Herreys
  
LI:                 She´s got the look (som original)   SY: Da da dat da
LI:                 Da da dat da   SY: Da da dat da  
BÅDA:         Det var Batman o Top Gun o Croccodile Dundee
LI:                 Jag drar min truckdriving såååång, 24 meter lång
SY: (samtidigt)  Da da dat da  Da da dat da Da da dat da   Da da dat da…
BÅDA:         Bland muppar o fragglar, Samantha vrålar Touch me

SY:                Jackson o Springsteen          LI: Born in the USA (som original)
                      Kids in America i Dallas o Falcon Crest
                      Ja må Di Leva   LI:  Jag mår illa
                      Every breath you take
BÅDA:         Tina Turner o vi är Simply the best

SY:                Billy Idol   LI: White Wedding (som original)
                      Do they know it´s Christmas time
                      Albert o Herbert, Staffan o Bengt  LI: o Gary Moore
                      Bryan Adams   LI: ABC (som original)
                      The summer of 69
LI:                 Får inte jag må bra när Roger Moore…?
                      (SY lappar till LI)
SY:                Passa dig, annars så bärs du ut på båååår

BÅDA:          I 10 långa djuriska år
Med Pet Shop Boys o pudelhår
                      Vi sov på varann mellan Dover Calais
                      O dansa i neon i Köppäbä

LI:                 La de swinge    SY: Da da dat da
LI:                 Da da dat da     SY: Da da dat da  
BÅDA:         La de swinge till du mister all kontroll
LI                  Da da dat da  Da da dat da Da da dat da   Da da dat da…
SY:(samtidig) Oooooooaa etc (Tarzan Boy som original i två vändor)
LI                  Da da dat da  Da da dat da Da da dat da   Da da dat da…
SY:(samtidigt) Never ending Story. Ahhhhh… (som original i två vändor)

BÅDA:         I 10 långa djuriska år
Med Pet Shop Boys o pudelhår
                      Vi sov på varann mellan Dover Calais
                      O dansa i neon i Köppäbä



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar