tisdag 26 mars 2013

5 roligaste produktionerna/rollerna

Mmmm,  en gammal bloggutmaning pockade på uppmärksamhet.
Lista de fem roligaste produktionerna/rollerna som jag varit med i.
Nu har jag ju haft den turen att både få jobba som producent/regissör o aktör bland annat så det blir väl ett hopkok nu när jag ska lista.
Hmmm, svårt att välja.
O svårt att minnas.
Tant börjar bli senil...
 
1. Klar etta, den var inte svår. GREASE.
O då avser jag den GREASE som jag satte upp med Kulturskolans teaterungdomar 2010. Den upplevelsen var det häftigaste jag varit med om o jag vet att jag aldrig kommer att få uppleva något liknande igen. Den gemenskap o gränsöverskridande "vi-känsla" som bildades där var något alldeles speciellt o härifrån finns så många minnen jag kommer bära med mig resten av livet. O lite till
 
Delar av en fantastisk ensemble
 
 
Slänger in en fusk-etta här med. Givetvis Grease när jag själv fick göra inhopp som Frenchy i Riskteaterns uppsättning. Fantastiskt även det. Hur man kan förvandla ett stall o hur man kan samverka o ha så jäkla kul tillsammans när man är allt mellan 6 och 60 år. Yehaa!
 
 
Tvåan, hmmm - vad blir det? Genom åren har man fått spela många korkade blondinroller. Förstår inte vaaaarfööör *tittar i taket.
En av de första var nog Vivi Chic i Riskteaterns uppsättning av musikalen King Edwards Pure Pureé.
En roll som man fick skapa tämligen själv. O ack så kul.
 
Vivi Chic har koll på den fördömda kaffekassan
 
 
3. Vi tar ett par revyroller. Knasigaste roll jag någonsin gjort måste vara som reporter i Guldgossarna. Tänk att det kan vara så roligt att bli nedspottad av två bönder
 
 
 
Äh, smyger in ännu en revyroll från Älmhultsrevyn. O tillåter mig att vara lite ego. Manus till Evangelist javisst har jag själv skrivit. O hade ganska kul när jag gjorde rollen som evangelist-biträde. Tur att nån hade kul i alla fall.
 
 
 
4. Äh, korkad blondin är rätt kul. Vi drar till med den tyska "Flugvärdinnan" Helga, från Alla Var Där. Fram för mera fars säger jag bara!
 
 
5. Vi tar ännu ett inhopp. Rollen som Rosie (hette hon så) repades in på tre veckor efter ett avhopp. Kul med vår lilla ensemble på fyra personer som delade på 11 olika roller i Staffan Göthes "Den itusågade damen"
 
 
 
Åh, det är så mycket mer man plötsligt minns när man börjar slita i fotoalbumen. Som Magenta i Rocky Horror Picture Show, Läkaren Anna i Mottagningen, Siskra i Solförmörkelse, alla revyer o framför allt alla produktioner med mina älskade ungdomar. Bara att inse att man haft det ganska livat.
O att det börjar bli dags att äntra den där scenen snart igen kanske.
 Har ju mest stått nedanför scenen o gastat de senare åren.
Alternativt ska jag bli molnfotograf.
 
Seladon o Siskra från Solförmörkelse. Troligtvis en av de mest udda pjäser jag varit med i. Fast med den svartaste humorn. Riskteatern - givetvis =)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar