måndag 13 maj 2013

Retroaktiv dansk dagbok, 8 maj - ej att förakta. Men nästan.

Inget speciellt med denna morgon mer än att jag befann mig en timme före klockan vilket resulterade i att jag hann läsa två veckors postskörd.
Sen blev det packa mest hela förmiddagen.
O bli packad resten av dagen.
Eller inte så. Men in med alldeles för mycket saker i Husbilen o iväg på första längre svängen. Vid 15 gick flyttlasset.
Åka 3 mil ner till Älmhult o göra av med hela veckopengen o en massa därtill på Maxi.
Åka 2 mil till o göra av med löneförhöjningen på macken i Osby (ja, alltså jag köpte en Piggelin)Sen rullade det nog på några mil till innan nästa stopp.

Brobizzen släppte igenom så fint o helt plötsligt hade man dansk mark för sina fötter. Upp till Kla... Klamp... Vad tusan det nu heter...
Klampenborg i Danmark var det visst.
Reka läget, leta camping. Den enda campingen hade stängt för 30 min sen.
Bestämma sig för att sova på parkeringen vid havet.
Bestämma sig för att åka o reka en bit bort.
Hitta en parkering med underbart doftande körsbärsträd.
Bestämma sig för att sova där.
Bestämma sig för att åka o kolla vid Bakken om man får ställa upp Husbilen där.
Tjejen i kassan ringer o frågar sin chef som lovar att vi får sova på parkeringen på en avskild plats men måste vara väck kl 8.
Nu är kl 23.14, tivolit stänger kl 23 o alla bilar är på väg härifrån. Nu väntar jag bara på att jag ska somna för att sedan väckas av en brysk vakt om en timme som knackar på o vrålar undrande på grötdanska vad tusan vi gör här.

Vilket oförhappandes får mig att tänka på den gången jag åkte tåg till Prag, o man vaknade mitt i natten i Tyskland nånstans av att tåget stannade, beväpnade vakter slet upp dörren o röt. (Dock ej på grötdanska o dock ej något om att jag skulle flytta Husbilen. Tror jag)Har i alla fall aldrig varit så rädd i hela mitt liv.
För övrigt har jag förändrats. Har väl aldrig åkt iväg så oplanerad o oförberedd som idag. Jag som är sånt kontrollfreak (fast det är jag nog inte egentligen. I mig bor den djupaste bohem). Som idag dessutom burit knallorange tröja. Bara en sån sak. Jag har verkligen förändrats. Undrar vad det kommer sluta som.


Bro Bro Breja - eller om det nu var Öresundsbron.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar