tisdag 4 juli 2017

Allt går i ultraterapi

LFR - Liten Fånig resedagbok.
Dag 2 - fredag 30 juni

Står på landningsbanan utanför Tropical Islands. Gratis ställplats. Förutom grannbilens hundar som framåt midnatt tyckte de skulle vakta världen mot allt o alla o skällde oavbrutet så vi flyttade oss, så har natten varit god. Öronproppar is verkligen daaa shit. Sover hårt gör man. Dreglar gör man troligtvis också.
Ösregnat har det också gjort i princip hela natten.


Tropical Islands utanför Berlin står alltså på schemat idag . Öppettider 06-01!!! 

(Utomhusmiljön dock "bara" 10-22)
Lite efter kl 8 o några tunnbrödsrullar rikare i magen gör vi så storstilad entré.
(Vi går in på familjebiljett o betalar knappt 120 euro. Hade man bokat online hemifrån hade det legat under 100 euro. Har också hört ryktas att ligger man på campingen som kostar runt 500:-/dygn ingår badlandet!!! Låter ju för bra för att vara sant men det tror jag dessbättre det är.)

15 timmar orkade vi med o det är helt klart längsta tiden jag spenderat i ett badhus. O tro mig, det har spenderats tid i badhus! Tror jag varit i alla badanläggningar som finns på norra jordklotet... i ett par av dem har jag även åkt sönder mina badbrallor. Den som inga byxor har, hon får gå med rumpan bar. 

(Alternativt sitta stilla på en bänk insvept i en handduk resterande badtid som i mitt fall...)

Hmm, åter till Tropical Islands...
Galet stort ställe. Kanske har jag fel, annars är det en gammal hangar för zeppelinare som gjorts om till äventyrsbad. 9 fotbollsplaner stort, 330 m långt (ett liggande Eiffeltorn) o 107 m högt. Världens största inomhusregnskog.
Sandstrand o luftballonger inomhus. Galet! Men trevligt. Olika miljöer inne o så stor forsfärd o lite pooler ute. Bonus att det även fanns motionsbassäng o ingen jäkel ville nyttja den utom jag som fick en kilometer blandade småhopp gjort.


I den första rutschkanan jag äntrar o där man sitter i röda falukorvsringar (typ) väljer min stortå att få kramp. Jag vrålar o far runt hela nerresan för att sedan väl nere kravla mig ur min falukorv så vilt grimascherande o haltande så badvakten kommer fram o undrar vad som hänt. Vet inte om han var allmänt trög eller om det beror på att det jag fick fram var: "My toe. It is my toe. It cramps..." som gör att han bara stirrar oförstående på mig.


Åka en massa, gå ännu mer o vila tämligen lite. Andreas o Leya tog en tur i luftballong o drog iväg som en avlöning 60 m upp i luften (det är ungefär så långt min avlöning brukar räcka.)

Mysigt att stanna kvar till mörkrets inbrott o utbrott då alla pooler ljussattes o det blev myspysigt värre.
Runt midnatt fick det dock vara bra för vår del då tanken var att komma upp tidigt o korsa Tyskland nästa dag.

Bra att veta: stora rymliga förvaringsskåp. Inga pengar behövs utan alla kostnader landar på armbandet man får o så betalar man allt när slutet är nära.
Vill man ta paus o gå ut från området måste man ha ID-kort med sig.
Matsäck går ypperligt att ha med sig in o förtära.
Badleksaker likaså. Rekommenderar dock att inte förtära dem men det är alltså helt ok att medtaga in.

Dagens Andreas som iförd cyklop utbrister i: "Kolla under vattnet, allt går i ultraterapi."
Underbart ord, det skulle jag behöva. 


Gå i ultraterapi alltså.




Kolossen själv.




Blötdjur... Redan innan man gick in.




Andreas o Leya på väg 60 m upp i luften



Givetvis kan man campa o tälta o husera inomhus också. O till vänster den gigantiska sandstranden. O mig stående i en rutschkana skithögt upp. O då är det bara en fis i rymden. Höjden på den rutschkanan alltså. Om man jämför med totalhöjden på bygget.



Det är så crazy...



O så lite utomhusmiljö.



Kuriosa.


Inte kuriosa. Mer en antik tant på vift.

1 kommentar:

  1. Öronproppar är helt underbart. Själv har jag alltid öronproppar när jag sover. Sover så mycket bättre när det är tyst och jag slipper alla störande ljud. Bara vetskapen att man inte kommer att störas av ljud under natten gör att man sover bättre. Tycker det är hur skönt om helt att plugga in öronpropparna riktigt djupt i öronen och höra hur alla ljud stängs ute mer och mer när propparna expanderar i öronen för att till slut bli helt tyst.

    Ibland får jag dock lite ont i öronen av propparna. Du råkar inte har något bra tips på sköna öronproppar att sova med?

    SvaraRadera