fredag 31 mars 2023

E som i eh.... som i Egoist

Dags för E.

O även denna gång hade jag inget solklart som jag tänkt ut i förväg. Inget regnklart eller gråmulet heller.

Hade funderat lite på att skriva om Egoism. Det här med att det känns som att vi blir mer o mer egoistiska. Hur det liksom galopperar o blir mer o mer påtagligt för varje år. Alla bara tänker på sig. Det är bara jag som tänker på mig liksom... Men det är ju inte vidare upplyftande o säkert avhandlat av så många andra tidigare.

Exorcism? Enid Blyton? (här måste nog 80% av er goggla) Empati? Enchiladas? 

Snöade sedan in på Earth hour som ju nyss varit aktuell. O på gammal fakta om att  när vi släcker en lampa o ersätter med stearinljus så ökar CO2utsläppen med faktor 5 i stället. Så om alla Sveriges hushåll släcker en 60 w lampa o tänder ett stearinljus (eller snarare paraffinljus) innebär det ett extra CO2utsläpp på 43,9 ton...Oups. Sen är det ju mysigt. O för en god sak. O sen är den artikeln tämligen gammal så vi har säkert hunnit längre med såväl LEDbelysning som svanenmärkta stearinljus. O källkritik...

När jag kikade runt i cyberrymden så fastnade dock mina linser på en artikel om egoism. Hur man blir en konstruktiv egoist. O det kändes ju som en roligare o mer nyttig vinkling på det hela.

För ett par månader sedan när jag fyllde 50 (läs 39) o utan att ha läst artikeln så bestämde jag mig för att jag nu framöver skulle unna mig något varje dag. Det har väl gått sådär. Livet har rusat på i svanenmärkta stearinljusrekordfart så det är sällan jag tar mig tid att sätta mig ner o fokusera på att nu unnar jag mig. Nu läser jag en bok i 15 minuter eller gör en näsrotsbehandling eller vad man nu kan göra för att unna sig. Så oftast står det i dagboken under den raden typ: "köpt lösgodis. Ätit en pizza, Beställt kläder" O unna sig behöver ju verkligen inte bara innebära bara att smäcka i sig något eller shoppa upp hela veckopengen. Det jag tänkt göra varje dag mer ett sätt att fokusera på bara mig själv en stund varje dag om så än bara några minuter. Att skapa en medvetendhet att "shit, nu unnar jag mig". Som att läsa en stund, ta en promenad, sitta o pyssla. Eller äta. Eller för all del shoppa. Bara jag gör det för min egen skull.

Nåväl, tanken är god, tanken finns där, jag är mer fokuserad på att unna mig. Det är en början.

O för oss som faktiskt ska jobba på det här med att unna oss mer, att bli konstruktiva egoister så följer här lite urklipp från artikeln jag nyss hittade i jakten på E.

Den är publicerad i Aftonbladet i maj 2012 (men alltid aktuellt tema väl?) av Mia Sahl.

Så det här kan man göra vad man vill med. Läsa o begrunda, ta till sig, förkasta helt, förkasta lite eller testa lite i smyg. Artikeln är som sagt nedkortad, mest för att få med lite konkreta tips.

 

Så blir du en konstruktiv egoist

När stressen är som värst, just då är det dags att vara egoistisk. Konstruktiv egoism kan göra dig till en bättre människa, säger beteendevetaren Cecilia Kärvegård.

Sätt på dig din egen syrgasmask först – innan du hjälper andra. Visst har du också läst och hört instruktionerna ombord på flygplanet? In case of emergency, i nödläge – se till att du själv kan andas ordentligt. Självklart! Livet består – tack och lov – sällan av nödlägen lika akuta som en nära förestående flygplanskrasch. Men tanken bakom flygplanslogiken är användbar också på ett mer vardagligt plan. Har du det du behöver? Om svaret är nej, skaffa det först.

Cecilia Kärvegård är beteendevetare och stresskonsult, hon kallar sig ibland för livsstilsdesigner. Cecilia tar emot klienter och föreläser om hur man minimerar stress och löser vardagspusslande på ett bättre sätt. Hon använder ofta liknelsen med syrgasmasken när hon förklarar begreppet konstruktiv egoism. – Jag brukar också använda uttrycket skapande egennytta, eftersom egoism är ett ganska negativt laddat ord, säger Cecilia.

 

Sätt dig själv främst

Att tillämpa konstruktiv egoism är att sätta sig själv i främsta rummet, utan att trampa på någon annan.

– Genom att prioritera dig själv, framför allt genom att se till att göra saker du blir glad av och sådant som du mår bra av, så får du energi. Den energin behövs när man ska sköta ett jobb, ett hem och ta hand om andra, säger Cecilia. Det kan handla om att ägna sig åt sina intressen eller hobbyer. Lyssna på musik, fika med vänner, meditera eller gå och träna. Allt beroende på vem man är. Man ser till att bli bekräftad, av sig själv eller av andra. Det är som att sätta hjärnan på reset. Allting klarnar när man gjort något bara för sin egen skull, man mår bättre efteråt och blir mer effektiv under den tid man finns till för andra, säger hon.

Att ägna sig åt sig själv behöver inte ta flera timmar i anspråk varje dag. Ibland räcker det med en kort paus, gå undan en stund från allt, ta några djupa andetag och varva ned några snäpp.


Några små exempel:

Ködröm

I bilkön, ombord på det försenade tåget, eller i kassakön i mataffären. Här har du ett ypperligt tillfälle att drömma i stället för att stressa upp dig för att det dröjer. Fantisera om ditt drömhus, semestern, sånt du ser fram emot eller vill göra. Börjar du le på kuppen kommer du märka att människor i din omgivning ofta bekräftar dig genom att le tillbaka.


Säg nej

Det har sagts förut och är i sig inte någon nyhet. Men att säga nej kan vara det bästa sättet att ta hand om dig själv. När du inte kan, vill, har tid eller vill prioritera annat så är ett nej det mest konstruktiva sättet att få mer tid till dig själv. Ställ inte upp på andra innan du gjort det för dig själv.


Unna dig mer luft

Ofta andas vi kortare och grundare andetag när vi blir stressade. Gå undan och sätt dig någonstans där du får vara i fred ett tag, kanske utomhus om du har möjlighet. Andas djupt och koncentrerat, med hela magen. Några minuter räcker.

 

Egoboosta med en kompis

Be en nära vän, som känner dig väl, skriva en lista på vad hon eller han tycker om hos dig. Gör detsamma för din vän och byt listor, läs och må gott. Ofta ser vår omgivning våra goda sidor mycket lättare och klarare än vi själva gör. Och att ge någon annan positiv feedback är också stärkande.

 



Bryt sina negativa tankar

Går du och oroar dig, eller har du fastnat i negativa tankespår? Att utmana hjärnan och göra någonting på ett annorlunda sätt är ett smart sätt att bryta negativa tankespiraler och släppa de nedåtgående tankarna.

Några enkla knep:

Duscha i mörkret – du måste tänka noga på vad du pysslar med, och oro och stress får inte plats i hjärnan samtidigt.

 Borsta tänderna med fel hand, en smula krångligare än man kan tro faktiskt.

 Välj nya sittplatser runt middagsbordet och se din familj från nytt perspektiv.

 

Din egen tid

En halvtimme per dag, ta dig tid att göra något du mår bra av. Planera in din halvtimme i kalendern för en stunds stillhet och eftertanke eller en aktivitet du gillar. Gör din familj uppmärksam på DIN tid, be om att få vara ostörd om du gör något hemma.

Blommor till mig

Skicka ett blommogram eller chokladogram till dig själv när du vill belöna dig för att du gjort något bra eller om du bara behöver piggas upp. Det kanske låter löjligt, blommorna lär ju knappast komma som en överraskning. Men faktum är att du kommer bli ruskigt glad ändå, vem blir inte glad av blommor och choklad?

Skriv egobok

Visst får du också komplimanger emellanåt. Du tackar väl utan omsvep, och suger in komplimangen? Skriv gärna ned den också och ha din komplimangsamling nära till hands. Det är smarrig läsning när den dåliga självkänslan och stressen över det ena eller andra gör sig påmind.

 



Det var E. Nästa vecka ska vi prata om fobier. Sisådär lagom till långfredag eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar