onsdag 11 juli 2018

Resedagbok - Plitvicesjöarna


Jaha, då har vi så kommit fram till reseskildringen om fantastiska Plitvice-sjöarna.

Camp Korana som vi bodde på o en del matnyttigt om det har jag redan gaggat om i förra inlägget, så vill man veta mer fakta om det, kika tillbaks ett snäpp.
Detta inlägg handlar således enbart om Plitvice o om jag misstänker mig själv rätt kommer jag förmodligen ösa ut en massa foton därifrån. O en hel del svammel förstås. 
Det är ju jag i ett nötskal. (är nötallergiker själv bör tilläggas. Ödets ironi)


Söndag 1 juli

Sov ganska gott trots regn o åska. Vid 9 gick gratisbussen från campingen upp till entre´n vid Plitvice-fallen. Det kostade 250 kuna per vuxen, 160 för studerande o 110 för barn upp till 7 år. Jag hävdade bestämt att vi var två vuxna o en studerande men biljettsnubben hävdade resolut att Leya var ett barn. Nu vet jag inte vad han vet som inte jag vet angående Leya (som är 12) så jag struntade i att överklaga detta o tänkte att en glasspeng är ju alltid välkommet.(även för  barn över 7 år...)

Sedan strosar man runt som man vill. Vi valde längsta turen, C - som är 8 km. Följ stigar ner till högsta fallet där man blir rätt blöt av stänken (regncape kan vara bra att ha. Glöm paraply om det skulle regna rent allmänt. Då petar man troligtvis ut såväl ögon som hela personer man möter på sin icke alltför breda vandring genom fallen) sedan uppåt igen o se en massa fall. Gratisbåtar tar en över till andra sidan så att säga o där finns ännu fler fall att lösa o begrunda o flanera kring. Man går o går på stigar o trall. Bra att ta rutten så man tar det stora fallet först o sedan båt o vandrar upp med fallen o hela tiden, alltså följer fallen uppåt.Gympaskor är ett måste o det regnar ju en del nattetid i alla fall däruppe så det kan vara lite geggigt men man går i princip hela tiden på trall eller broar o stigar.
Gratisbuss tar en sedan ner till entrén igen (går varje kvart, båtarna varje halvtimme) eller någon av de andra stationerna (det finns tre st totalt. Vid varje station finns det toa o matställe. Många sittplatser om man har med eget fika.)
Kl. 17 går så bussen tillbaks till campingen där  man kan studera eldflugor o känna sig salig över en fantastisk dag.
Vi hade tur med vädret då det var uppehåll men molnigt. 
Inte för varmt alltså utan byxa o jacka var gött!

Man kan givetvis åka bil upp  till fallen med o stå på parkering såväl med personbil som större fordon.

Vi har varit tidigare på Krka o nu Plitvice som båda är nationalparker med massa vattenfall. Båda är helt fantastiska. På Krka får man dessutom  bada i ett av fallen. Plitvice är dock aningen mäktigare. Så ingen direkt vinnare tror jag dem emellan, de är fantastiska på sitt sätt o jag är glad att jag haft förmånen att få uppleva dem båda. 

Åk dit!


Tror att bilderna för det mesta får tala för sig själv.
Jag gaggar så mycket ändå.

I skrivande stund sitter jag ute på camping Zablace i Baska o hör hur Kroatien tar sig vidare i fotbolls-VM. Det hörs!!! Här lär inte kunna gå att sova i natt misstänker jag, men vad gör väl det när det är så härlig stämning.
Är inte så intresserad av fotboll så sitter här under min korkek o luktar på blommorna o hör det hela på avstånd i stället. 
O det är när man hör segertjuten man sms:ar sin vän bosatt i Sverige (eller i Älmhult, men men...) med frågan: Vann vi?
Tror bestämt mitt hjärta hör hemma här ett par kilo.

När man tagit sig vatten över huvudet...



























Tadaa! O till vänster har vi ett fall. Endast 39.90 kilot.









Familjen Annorlunda åker båt. Totte bakar.



Båtarna som tar en från ena sidan till den andra. Typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar