tisdag 9 juli 2019

Belvedere, Trogir, Djävulen själv o liten vindpinad kajak.

Jahapp, resedagboken fortsätter.

Sist hade vi så äntligen anlänt Belvedere, tackom o lovom fått en plats efter att ha sträckkört 110 mil på fredagen, fått receptionisten att gråta samt somna ovaggade.

Lö 29 juni - ti 2 juli

Belvedere hamnade vi på under ett par dygn förra året o kände att vi inte riktigt var färdiga med. Belvedere ligger några mil norr om Split o nära våldsamt
mysiga staden Trogir. Campingen ligger i etapper upp från havet o har såväl Premiumplatser, samt A o B-zon. Platserna är väl tilltagna o har ofta ett par skuggande träd som räddare i nöden för exempelvis frysar, som upphängningsanordning av hängmattor eller som ansamlare av myror. Vis av erfarenhet så har vi alltid med myrr i husbilen, o vis av erfarenhet så vet myrorna ofta hur man bäst anstormar en husbil. Exempelvis via tvättlinan spänt runt ett träd, över till husbilen o in genom taklucka eller något för att sedan återfinnas i vasken i full färd med poolparty i uthälld cider. Denna gång blev partyt inte så långvarigt o de fick fortsätta utanför med att försöka lära sig både veta hut o linjemarkeringar då framtida riktlinjer målades upp med hjälp av just polaren Myrr.
Campingen har en urmysig affär a´la lanthandelstil, några restauranger, barnaktiviteter mm. Utomhuspooler ingår också där dock solstolar kostar extra men höga skrik från plaskande barn är gratis. Vi häckade mest vid havet. Där ligger man på stenar, eller platåer ovanför stranden eller som i vårat fall, följer gångstråket lite längre bort o lägger sig i skydd av muren bakom serveringarna. Där kan man sedan dyka från avsatser (eller göra ofantligt fula hopp som känns jättegraciösa då man inte vågat hoppa från kant i närmare 40 år som i undertecknads fall). Badstegar finns också. Badskor här är väl i princip ett måste. Vassa stenar o sjöborrar deluxe.
Snorkla är också intressant o visst finns det mycket att se även om det även här är tämligen färglöst.
Men man kan alltid skrika lite euforiskt eller dra in för mycket vatten i snorkeln då man stiftar bekantskap med sina första sjögurkor.

Dagarna här förflöt genom egentid på morgnarna då jag vaknar tidigare än de övriga. Då kan man kika frenetiskt på sin mobil en stund, spela Hayday, läsa o kasta brödsmulor i huvudet på någon av alla svarta ekorrar som också turistar på området. Jag tror min själ att det ingår en till varje campingplats. Apropå mobil, så är nog bästa semestertipset den här resan att under gemensam tid under dagen ha ett mobilförbud. Mobilen får bara användas en timme under den tid man har gemensamma aktiviteter under dagen. Mycket bra! Jag har exempelvis upptäckt att Andreas är riktigt rolig! O dottern att det finns ett liv efter snapchat. (nästan)

Det är bad o sol o fika o glass om vartannat o i snitt 25 grader i vattnet. Gött!.
På eftermiddagarna häcka vid husbilen, läsandes bok eller somna med en prosecodrick i näven (o halva i knäet...)
Vill man kolla svensk damfotboll o viktig match så finns det en sportbar som ofta tillmötesgår ens önskningar. Den här gången svor de dock något om uppkoppling o Apple o visade något helt annat i stället. Tur att det funkade i husbilen i alla fall...
Invigt den nya "paella"-pannan som inköpts till denna resa med visionen om att stå där utomhus i
guldskimmer o tillaga 14-rätters med oemotståndliga risottorätter exempelvis. Det blev lite halvbränd tacos i alla fall...

Andra dagen här blev jag sjuk. Vanlig sjuka bara, troligtvis AC eller badbaserad men ändå. Till o med lite känning av feber, jag som aldrig har det, så i kombinationen med de ordinarie 36 graderna i luften så var jag nog närmare 50 grader. O apropå hetta så har jag förutom läst ut två böcker (jag som aldrig läser annars), o börjat plugga i en överlevnadshandbok samt övat in 80 sifferkombinationer, även börjat se Netflixserien Lucifer. Den handlar om djävulen som plötsligt börjar beblanda sig med jordelivet o bete sig som en vanlig dödlig. Verkar vara en mycket lovande serie!

En eftermiddag tog vi båten in till Trogir. Den går varje timme, kostar 50 kuna för vuxen tur o retur o 30 för småvuxna. Båten tar ca 40 min på sig. Sedan anländer man då den gamla fina staden Trogir, strosar omkring i de gamla gränderna, låter sig luras i någon butik o betalar ett överpris för något fint man ändå blir nöjd med, äter en god middag o studerar turister o vacker omgivning o tar sedan båten tillbaks.

I höstas köpte jag i ännu ett anfall av nån ålderskris förmodligen, en kajak. Den har jag testat i en insjö i 20 minuter. Nu hafer jag dock kånkat med den på vår Kroatienresa. I Belvedere fick jag äntligen möjlighet att testa den lite mer. Underbart att glida runt på helt still hav i arla timma. O troligtvis lika underbart för grannarna att höra mig blåsa upp den under vilda tjut a´la PHUUUUFIIIIT,, PHUFFFFFFIOUT etc. ( Ja det är inte jag som tjuter utan pumpen. Trots att den fått smörj av 5:56. O det är få förunnat)

Här är det over and out för den här gången. Nästa inlägg presenterar dygnsvistelsen på Primosten.

För övrigt går det ypperligt att podda på distans. Jag o bästisen Felix driver ju även podden Blandfärs (hälften nöt, hälften svin)
Bifogar länk till ett av de förinspelade specialavsnitt som vi förberedde inför sommaren.
Vill man lyssna mer finns det ytterligare 41 avsnitt släppta. Dem hittar man där man hittar poddar, exempelvis poddtoppen.
https://poddtoppen.se/podcast/1298061861/blandfars


Ha en härlig dag/kväll/natt eller vad det nu är när Ni läser detta.

                                                    Poolområde o hav vid Belvedere




                            Kvalitetstid med överlevnadshantering o snart utspillda drinkar i knäet




Morgonmöte med Tjatte, (som för övrigt hade för vana att duscha i vår vattenkran)



Kajaken jag köpte mig förra sommaren...



Vindlande gator i Trogir





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar