onsdag 7 augusti 2019

O därmed Baska!

Ja nu är vi ju hemma dessvärre sedan flera veckor tillbaka (o jag undrar ständigt varför...) 
men resedagboken glider vidare här. 
Den styckas även upp. Inte en dag i sänder förvisso, utan ett nytt resmål per gång 
typ ungefär alltså sisådär dårå...

4 juli o det är dags att intaga min plats på jorden. 
Zablace på Baska på Krk i Kroatien på Tellus.
Det är fjärde året i rad vi är här o jag kan verkligen inte titta mig mätt på denna vy. 
Underbart badvatten som du lätt går i o bottnar inte särskilt länge innan du såväl är ute på djupt vatten som har tar dig vatten över huvudet.
Stenarna här är till skillnad från många andra ställen i Kroatien, lena o mjuka. Ont om sjöborrar är det också gott om, vilket gör att du faktiskt inte behöver badskor.
Campingen är fin och i år har man tydligen satsat på poolområde uppe vid receptionen. Dock mest för yngre förmågor, så vi höll oss mest till havet.  Sedan finns ju hotellets pooler (såväl inomhus som utomhus) som man som campinggäst får ta del av, här kan man också häcka med bravour.

Uppe vid C-område vid campingen har det sedan förra året fräschats till rejält enligt min mening. Många flera platser o bättre struktur. Jag var ju aldrig fan av friområdet, men har å andra sidan inte lidit av det heller då jag aldrig bott där. Stora delar av det har nu gjorts om till rena campingplatser, misstänker att det är kluvna tankar om det.
Vi har alltid bott på B eller A-zon, så även i år.

Tyvärr får campingen två stooora minus i år, trots att de satsar på utveckling.
 På A o B-området har man tagit bort ett helt servicehus helt. Det gör att man nu slåss om endast 2 servicehus o det kan bli köer. Det går att lära sig att diska på udda tider o jag o Leya har även lärt oss att släpa med disken in i duschen o förena nytta med nöje...
Närå, jag skämtar naturligtvis!
Däremot, när det är dags att duscha av sig det där salta man dragit på sig hela dagen o alla tänker likadant att det är en bra idé att duscha sådär kl 17, då är det som så att alla tänker inte likadant.
Ska man främst skölja av sig o det förstås inte är kö av yngre stjärnor, det är då man släpar med sin tonåring in o blaskar av sig i barnduscharna som oftast är lediga. Check på den o tips från coachen.

Ett annat enormt minus o det som tidigare gjort att vi gillat Zablace så infernaliskt mycket är aktiviteterna. Det var varit yoga eller liknande på morgnarna, utflykter o dagsprogram, vattengympa såväl uppe vid hotellet som ibland vid havet o alltid trevliga aktivitetsledare
 som rör sig runt på området.
Borta. Borttaget helt verkar det som. Sååå synd.
Dessa två minus drar ner campingen från den stående femman o till en fyra. (o övriga familjemedlemmar hissar nog ner den ända till en trea)

Nåväl, vi har njutit så mycket här ändå o här följer lite ord o bild o handling om vad som hänt i Widéns liv i Baska anno 2019:

4 juli drar vi alltså från Primosten o väljer kustvägen i stället för motorvägen. Det är 33 mil o ska gå något snabbare säger polaren Google Maps. 33 mil serpentinvägar o växling av en styck husbil sisådär 414 gånger gör att det tar dock nästan 8 timmar att tuffa på. Tur att vi började köra redan kl 4,30 på morgonen. (ännu ett tips från coachen - starta tidigt o du tuffar på friskt utan för mycket trafik samt slipper även stekhet sol. Rekommenderas speciellt för er som liksom vi, har en AC som tyckte den skulle gå i pension ungefär samtidigt som vi brötade in i Kroatien).

När vi väl är framme upptäcker vi fadäs nummer två denna semester (den första var ju att en färja från Trelleborg till Rostock med avgång kl 00,45 en torsdag INTE går väldigt sent när hela torsdagen har gått utan troligtvis säger tut tut o avlägsnar sig 45 min in på just själva torsdagen o inte nästan ett dygn senare...)
Vad är det då vi upptäcker väl framme i Baska?
Jo, att bokningen var gjord först till dagen därpå...
Vet inte vad det tagit åt mig. Kontrollfreak är jag ju, men skyller på en tuff vår o att det faktiskt inte är jag som bokat o därför inte tagit mig friheten att ha full pejl.
Ganska skönt o nyttigt för just en kontrollfreak att få uppleva sånt här ibland o bara få gilla läget o fnissa en stund o uppleva hur allt faktiskt löser sig.
Det gjorde det naturligtvis här med.

Vi fick den plats vi skulle ha haft, drar dit o installerar oss o kommer till insikten att det här var en riktig skitplats (o troligtvis inte alls den plats vi bokat i februari utan snarare en hämnd från receptionisten för att det kommer tre klantarslen från Sverige som inte har koll på när de bokat)
Skitplatsen var för övrigt för er som känner till Zablace, B-zon precis ut mot vägen bredvid bommen, vid fruktståndet o därmed även ungefär 3 mil från närmaste servicehus fast med spring o bilar o stekande sol tämligen hela tiden.
Andreas lyckas flirta in sig hos någon annan i receptionen som ännu inte hunnit komma till insikt med vilka klantarslen vi är, o vi får byta till en plats längre in på B-området o med ett stort träd som även ger skugga.Toppen! 
Här ska vi nu bo i sisådär en vecka,

Dagarna lullar på o så även vi. Det är vakna tidigt o sitta ute o läsa, det är morgondopp, sol o bad, motionssimning, lite shopping i Baska, nertrillade kråkungar på vår campingplats o livräddningsförsök som verkar gå vägen, laga mat (ej baserat på kråka!) på vår nyinköpta "paellapanna" som går på gasol - jisses vilket trevligt köp o härligt att stå ute o joxa ihop dagens pytt i panna vad det nu kan bestå av, det är de sedvanliga storm o åskningarna främst nattetid, men nästan 4 dygn är det ju ändock sämre väder o mer blåst. Det gör ju dock ingenting, hopp i vågorna o mera läsning åt folket funkar ju finfint det med. (dock ej samtidigt!)
Det är planerande av revy, testa uppblåsbara kajaken (o få uppleva hur paddeln går sönder o börjar sjunka  när jag är som längst ut), det är mer åska o storm varav ovädret för med sig i snitt 53 blixtar i minuten, det är blåst, sol mellan varven, pooler, duschande i barnduschar, mumsiga hamburgare på Pauliner, god mat på Galeb o ett typiskt Ingela-inköp i form av en byxdress med leoparder på ...
HUR TÄNKTE JAG DÄR???!!!
Leya sa faktiskt när jag provade den att den var jättefin på, så jag köpte den.
Väl hemma när jag provade den i lugn o ro, konstaterades att ungen troligtvis behöver nya glasögon...

Det är det o så mycket mer. Eller kanske inte. Det kanske det är därför det är så bra. 
Att det inte är mycket alls. Lugn o ro o ren o skär o turkos avkoppling.

Så vill jag minnas Baska o så lämnar jag årets tripp dit.
Nästa inslag jag kommer plåga er med kommer att ta oss över till ön Cres o campingarna
 Cikat o Kovacine. Vi syns där.

Go´afton.



Den gamle o havet.



Alla vägar bär till Baska. Speciellt de med serpentin.



Jag såg ut som ett frågetecken. Vägen som ett utropstecken.


Frukostvy efter ett antal timmar i husbil o med ännu fler framför sig.



O så äntligen framme till de där bergen, viken o havet som ständigt skiftar färg o som man aldrig kan se sig mätt på.


Det är då som det stora vemodet rullar in.




Det blev inte pannkaka av alltihop. I nyköpta pannan har laborerats friskt med ungefär allt man kan tänka sig o lite till.



Morgonvy sisådär klockan 8.


Ungefär samma vy fyra timmar senare... Ja, stranden är lite packade sillar-varning på. Den är inte djup men dock några kilometer bred så man brukar få plats.



Andreas laborerar friskt med ungefär allt man kan tänka sig o lite till. 



Jag har förstått att såna här trådlösa lurar är så populärt men tyckt att de varit lite dyra. Här fick jag äntligen tag på en billigare modell. Pepsodent tror jag de hette... (oerhört RENT ljud... *katching)



O jag som inte ens dricker öl. Fläderöl i Kroatien är dock ett trevligt undantag.


Det här med att få till sin chillbean på ett bra sätt är ett kapitel för sig...



O så var det dags för några nätters åska. Wihoo.



O efter åska blir det några dagar med blåst. O nya föränderliga vyer att njuta av.


Vågat punkt nu.




Bereden väg för Herran. Alternativt mig.





Måsarna kör fotbollsturnering varje morgon...



Sista natten med gänget. Med fmiljen alltså. I Baska alltså. Med lite goe´drinkar alltså.

Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar